fogadtatásTrencsén

Fedezze fel a rejtett kincsek különböző részein a régióban.

Trenčín

20°C

felhős

Egy völgy, amely nem felejt

Ha Bošácát említik, az absztinenst azonnal megtámadja a szilvapálinka. Akár szereti, akár nem, olyan régióban vagyunk, ahol a kemény agyagos talaj ellenére is virágzik a gyümölcs. Ezúttal a gyümölcstermesztésről, az időjárásról és a turizmusról választottunk vitát Zabudišová Bošák városrészében. Nem, ez egyáltalán nem egy elfeledett hely, ez egy "Budišová mögötti" vidék, és a helyiek büszkék arra, hogy továbbra sem kaptak hosszú nevet a Z betűnek.

Áthaladtunk a festői szépségű Bošácán, elhaladtunk egy újonnan telepített eredeti szlovák fajtájú gyümölcsös mellett. Még van néhány kanyarunk, és már a célban vagyunk. Útközben ki van táblázva a néhány óra múlva induló kerékpáros időmérő edzésre. Megbeszéltünk egy találkozót a Struhárov testvérekkel a tűzoltóságon. Az új tűzoltókocsi garázsa jól megőrzött. Látható, hogy a helyiek vigyáznak rá. Van egy buszmegálló és egy busz "kanyar". Zabudišová eredeti lakói azonban Barinának hívják ezt a helyet. Valamikor képeslapokra is írták a Barinát, de az új Ébredés Otoč. Első pillantásra egyszerűen és általános megelégedéssel oldották meg a vitát. A hely, ahol találkozunk, ki van írva a falra: Barina - fordulj. "Nézd, még a Vándorkönyvtár is a kanyarban van" - még a diktafont sem volt időnk bekapcsolni, és máris a klasszikus buszmegállóban vagyunk, ahol Jozef és Jaroslav testvérek megmutatnak egy könyvekkel teli szekrényt. . A könyvespolcok sok várost díszítenek, és szórakozásként kínálnak könyveket. Itt választhatsz egy könyvet a buszozás előtt, és nem fogsz elázni.

Szeretik a turistákat fogadni, de figyelnek is

"Jelenec a jobb oldalon, Javorina a bal oldalon" - nézünk balra, és egy helyről kezdjük megismerni az egész régiót. Lehet, hogy azt gondolja, hogy túlzunk, de olvass tovább. „Itt van a Lovichovec-völgy, ahol egykor gyerektábor volt. Emlékszem, hogyan mentek oda a milicisták, hogy megmutassák nekünk a lövöldözést. A jelenlegi tulajdonos helyreállítja ott, és visszaadja a hely varázsát, "a turisták testét-lelkét dicsérik, akiket Szlovákia más részeiről érkezett turistakollégák kritizáltak amiatt, hogy a Bošácka dolina nem rendelkezik szállással, étellel, ajándéktárgyakkal a turisták számára. „Mit csinálnánk ott?” – tették fel a kérdést. "Szerencsére Bohuslavicének már van két panziója, így lesz frissítő is..." - mondja a fivérek közül a fiatalabb, Jozef, aki a koronaturisták témáját is felvázolta. Elmondása szerint az egy speciális embertípus, aki kiszáll az autóból, észreveszi az első fát, és rögtön le is fényképezi. „Ha nem szedik fel az éretlen gyümölcsöket és fűszernövényeket a gyökereikkel, szívesen látjuk őket itt. A turistákról viszont rossz hírnévre tesznek szert, így amikor a helyiek látnak jönni egy külföldi autót, kíváncsi vagyok, milyen típusú turista jön...” – magyarázzák, és máris mutatnak egy dombot meredek falakkal és a magyar hangzású Pohonitva névvel. . „Szerintem olyan lehet, mint egy vadállathajtás. A dombot körbe lehet venni, és a vadállatnak nincs hová menekülnie" - gondolja Jozef, hozzátéve, hogy Pohonitva piramisnak tűnik a közeli Lovichovec dombról. Zabudišovát legfeljebb hat domb veszi körül. Mlačovec, Kolkové, ami megkerülhető és van gyümölcsszárító is, Bocháčovec, Pohonitva, Roháčová és Budišová.

Kopaničiari Blaváról

Két pozsonyi család is otthonra talált a dombok közepén. A nyaralók helyiek lettek. Amikor megkérdezzük a bennszülötteket, hogy elfogadták-e őket, meglepő a válasz. „Elfogadtak minket. Még az esküvőre is meghívtak minket. Fele pozsonyi barát, fele rugdosó volt” – emlékeznek vissza a tizenhat évvel ezelőtti esküvőre, amikor együtt sétáltunk a Vojtechbe. Jelenleg kerékpáros időmérő edzésre készít kerékpárt, bár az öltözéke úgy néz ki, mintha egy hagyományos kaszálóversenyre készülne. Vászoningben és nadrágban, bőr "papucsban" szeretne kiállni egy kerékpárverseny pályájára.

„Pozsonyból jöttünk ide lóval. A feleségem profin lovagol, és nem akartuk, hogy bárkit is zavarjanak. Nincs itt közvetlen szomszédunk” – árulja el a környezetváltás elsődleges oka egy pozsonyi származású, akinek rugdosóként születtek a gyerekek. Állítólag a világ legszebb kilátása a ló hátáról nyílik, és a környéken tett séták dicsérik. Az agroturisztikai vállalkozásba azonban nem integrálódnak. „Nem akarjuk megváltoztatni az ország jellegét.” S míg felesége Zabudiš lovát hozta Pozsonyból, ő kajakot csomagolt a költözéshez. Először azt hittük, hogy télen szánkóznak le a dombokról, mert van belőlük bőven. „Ki kell próbálnom, apukám is kipróbálta” – mosolyog Vojtech, és valószínűleg ledermed, hogy azokban az években nem „kezdett be”. Evezős, kajakkal visz Vágra.

„Trencséntől Pöstyénig a Vág Szlovákia legszebb helye. Trencsénben és Pöstyénben gátakkal tönkretették, de szép a régi meder” – izgul az evezős és a filmvetítő. A nyár folyamán Barina filmjeit vetítette a tűzoltószertár falán. Október elején nézték meg együtt az utolsó filmet, még a szívósoknak való vetítés jelzővel is. Készítünk még egy fotót a Vojtechnek és a két biciklivel induló Bošác felé indul. Egy bicikli viszi a szomszédot. Ennek ellenére a kertjében fogunk ébredni. A kecskék és tyúkok fogadnak minket, és elkísérnek egy kivételes fához.

Az év legidősebb körte és fái

A kert közepén áll egy hatalmas vadkörte, az Év Fája 2006 szavazás győztese. Ha nagy nedves hó esik, letörjük, és kár lesz” – kezdi a körtét a felmérésre jelölt Struhár Jozef gyümölcstermesztő narrátora. „Körtének van egy vonzó története is. A második világháború idején partizánok bujkáltak egy közeli házban. A németek közeledtével a partizánok elmenekültek, és lőszert dobtak a fa mélyedésébe. Nem tudom, hogy ez igaz-e, de amikor volt egy srác fémdetektorral, az füttyentett. Még akkor is, ha a puskapor észlelésére van beállítva ”a fán lévő lyukat mutatja időnként, amelyben a bagoly tartózkodik. A körte törzskerülete 380 centiméter, legszélesebb pontján még 415. Korát több mint 300 évre becsülik. Szlovákiában nem készülnek régebbi körtetervek. Gyümölcse kicsi, de ízletes, ideális körtéhez.

Ha már az Év fája szavazásnál tartunk, Zabudišová Bošácka városrészében van a legtöbb nyertes négyzetméterenként. Jozef Struhár később egy rózsaszín körtét jelölt a szavazásra, amely a szlovákiai győzelme után a harmadik helyet is megszerezte az európai versenyen. Egy évvel később a szlovákiai felmérést a hazai almafa, a Zapišišov téli téli fajta nyerte. Zabudišová 2011-ből három bajnoki címért egy bronzot is szerzett Zicháček oskorušájáért.

Minden a gyümölcs mintája szerint

A Bošácká-völgyből Bécs és Magyarország óta több tonna gyümölcsöt exportáltak Bécsbe és Budapestre. Az időjárás és a talaj kombinációja ideális ízt és különösen édességet ad a helyi gyümölcsnek. „Amikor a kollégáimmal gyümölcsöt viszünk a munkába, például szilvát, sokkal édesebb tőlünk. És még mindig a trencséni régión belül vagyunk” – teszi hozzá Jaroslav Struhár, aki meteorológiával is foglalkozik, sőt a Szlovák Hidrometeorológiai Intézettel is együttműködik.

"Mérem és jelentem a hőmérsékletet és a csapadékot. A házikó mindkét oldalán van egy hőmérőm. A csapadékot kezdettől fogva matematikailag mértem. Nem kell más, mint egy henger, π-szoros r²-szer magasság = térfogat, és a térfogat felett kiszámoltam a csapadék mennyiségét milliméterben” – magyarázza Jaroslav, majd megmutatja az időjárás-állomást. Mérései szerint az elmúlt években csökkent a csapadék. „Az átlagos csapadékmennyiség jelenleg 805 milliméter. Voltak évek, amikor elértük az 580 millimétert, de tavaly már több mint 1000 milliméterre, tíz éve még 1036 milliméterre emelkedtek” – emlékeztet egy meteorológus, aki gyerekkora óta foglalkozik az időjárással. S míg ő fiúkora óta figyeli az időjárást, bátyja tizenhárom évesen elültette az első gyümölcsfákat. Ma Zabudišová különböző helyein kifejlett fák sikátorait mutatja be, amelyek minden évben sok édes gyümölcsöt adnak neki.

Bár a szeszfőzdéről és főleg a helyi gyümölcspálinkáról híres helyen járunk, nem minden alma, körte vagy szilva kerül folyékony állapotba. Zabudišován egy legendás, hagyományos fehér-kárpáti gyümölcsszárító is működik. Az erdő közepén megbúvó ház úgy néz ki, mint egy mese. A fa, a tűz és a gyümölcs illata pedig tökéletesen keveredik a környezetében.

Egy álom egy kilátóról Roháčován

Mint a hasonló Kopaničiarské sarkokban, itt is vannak emberek. Ez alól Jozef és Jaroslav testvérek sem kivételek. A turizmus annyira közel áll hozzájuk, hogy úgy döntöttek, kijelölnek néhány túraútvonalat és ösvényt. "Miért? A helyiek gyakran itt is eltévedtek. Hat év alatt 36 kilométernyi új útvonalat építettünk ki Bošáca környékén, 57-et gondozunk” – nevezik és mutatnak a környező dombokra. Nem szabad megkérdeznünk, mibe kerül ez nekik, és azt hiszem, ez nem egy séta a rózsakertben. A jelölés a legkevésbé, inkább a fűrésszel való munka. Az ágak és cserjék metszése úgy, hogy a bozót ne takarja el a jelöléseket.

„Álmodunk egy kilátóról Roháčován. Az erdők fát adnának nekünk, de nincs időnk minden tevékenységre. De már ott is gyönyörű a kilátás, mindenképpen menj el és nézd meg" – kapunk egy borravalót az útra. Ha meg szeretné látogatni a kilátót, tervezze meg utazását Lopeníkbe. A kilátással teli toronyhoz többféleképpen is eljuthatunk. Ez az Ön állapotától és turisztikai ambícióitól függ. „Szívesen elvihetjük Önt a Štefan Tourist Marchra. Egy kanyarban Barinánál indulunk, és a Mikulčin vrch-be megyünk. Aki akar, továbbmehet a nagylopeniki kilátóhoz, "közelről és távolról invitálják az embereket.

Ha csak szeretné élvezni a természetet, és több csúcsot látni szinte egy helyről, tegyen egy rövid sétát Zabudišová mentén. Amikor Jozef és Jaroslav megmutatta nekünk az első csúcsokat a távolban, nem is sejtettük, hogy egy pillanat múlva még többet fogunk látni. Nézz csak a tűzoltóságra. "Van egy kis hágó, alatta Vápeč, hátul pedig Strážov. Ez itt Baske, kétszáz méteren belül látható a Homôlka, "egyfajta Vrchárska koronát nézünk élő adásban és egy helyről. Néhány méterrel odébb egy ellenőrző kérdést kapunk: „Tudod mi van hátul?” Ismerjük az adót, és megdöntjük Inovecet. Úgy van! Újabb domb lerobbant. Már láthatjuk a beígért Homôlkát. Télen, amikor este Homôlkán síeltek, Zabudišován egy kivilágított pályát láttak. Az ember úgy érzi, ideális hely egy ősi kastélynak. Stratégiai hely, ahonnan minden irányba látható. De mindig csak erdők voltak, később rétek.

A jógáért

Bár a kastély soha nem állt itt, a falu mögött körülbelül három kilométerre található a buddhista gompa hely. A számjegyek közepén szó szerint egy fakerekű épület, egy üvegcsarnok található, ahol szlovákok és morvák találkoznak, meditálnak és jógáznak. Azok is csodálják, akik nem vallják a buddhizmust" – írnak a völgy másik gyöngyszeméről a Struhárov testvérek. Gompa a 30 kilométeres „Bošácka-völgy körül” túraútvonal egyik pihenőhelye lett.

Barinánál, a kanyarnál ismét elköszönünk. Olyan helyen, ahol a helyiek mozizásra vagy lakomára találkoznak. Itt inkább nem csinálnak nagy "bashaveleket". Elődeiknek ezzel nem voltak jó tapasztalatai.

„Amikor 150 évvel ezelőtt agyagházakat építettek, ezen a helyen agyagot ástak. Itt csontokat és különféle kardokat és szuronyokat találtak az emberek. Azóta nemzedékek óta generálják, hogy egykor volt temető. Amikor anyánk 20 éves volt, jól szórakoztak. Az öregek figyelmeztették őket, hogy az Úr megbünteti őket. Amint elkezdődött a mulatság, mennydörgés, villámlás, jégeső hullott a derült égből és vége. Két év múlva ismét itt akartak szórakozni. Az öregek ismét figyelmeztették őket, hogy ez nem helyénvaló. Nem engedelmeskedtek, és abban a pillanatban égni kezdett egy közeli házikó, így mindenki a tűzhöz ment... Itt találkozunk, a színpad is itt van, de tiszteljük a helyet."

Zabudišovát egy üres úton hagyjuk el. Már mindenki a kezdést várja. Kerékpárosok és rajongóik. A polgármester köszöntéssel és kameránk kattintásával kezdte az időmérőt. Megtiszteltetés ért minket.